Over de Gastlessen

In onze gastlessen proberen wij bewustzijn te creëren en het gesprek over duurzaamheid levendig te houden: als jongere kan jij ook bijdragen aan een duurzame wereld! Samen met leerlingen gaan we brainstormen, stellen we vragen en creëren we interactie door bijvoorbeeld een discussie of een quiz. Zo stimuleren we dat jongeren zelf gaan nadenken over een duurzame toekomst. We hebben les gegeven aan groep 8, op middelbare scholen (alle niveaus), speciaal onderwijs, MBO’s en in het hoger onderwijs. Wij passen de lessen uiteraard aan op niveau. De lessen duren gemiddeld 1,5 uur.

Daarnaast geven onze collega’s van de werkgroep Natuurtalenten ook nog een aantal gastlessen over duurzaamheid! Bij deze lessen ligt de focus met name op voedsel en biodiversiteit. Dit gastlesaanbod is ook te vinden in het overzicht hieronder.

Het aanbod van Jong & Duurzaam:

  • Eten doen we elke dag. Maar waar komt ons voedsel eigenlijk vandaan? Welke keuzes kunnen we maken als we duurzaam willen eten? En hoe kunnen we voedselverspilling voorkomen? In deze les bespreken we niet alleen de sociale en ecologische impact van ons voedselsysteem, maar ook het effect op jouw gezondheid! Na deze les kijken de leerlingen met een nieuwe blik naar wat er op hun bord ligt.

  • Windenergie, daar heb je vast weleens van gehoord. Waarschijnlijk weet je ook dat het een vorm van duurzame energie is. Tijdens deze gastles gaan we het hebben over de verschillende vormen van duurzame energie en waar in Nederland de meeste energie voor gebruikt wordt. Daarnaast gaan we bespreken wat jij zelf kan doen om minder energie te verbruiken.

  • In deze les proberen we leerlingen bewust te maken waar hun kleding vandaan komt en hoe het gemaakt wordt en door wie. Zo kijken we naar de stappen tussen een katoenbol en een t-shirt. Bij elke stap kan de link gemaakt worden met duurzaamheid. Zelfs na de consumptie van kleding kun je rekening houden met het milieu!

  • De term ‘circulaire economie’ heb je vast weleens gehoord. Maar wat houdt het in en wat is het verschil met de klassieke lineaire economie? We leggen het uit aan de hand van een bekend onderwerp: de smartphone. Deze les verandert je kijk op grondstoffen!

  • Kunnen steden net zo schoon en groen worden als het leefbare platteland? Deze les zit vol inspiratie waarmee de leerlingen uiteindelijk zelf aan de slag moeten gaan. Zo gaan ze gaan uitzoeken hoe we de luchtkwaliteit kunnen verbeteren en of voedsel in de stad verbouwd kan worden. Ook gaan ze op zoek naar een nieuwe manieren om stadsafval te verminderen.

  • Klimaatrechtvaardigheid; een relatief nieuwe term waar veel mensen weinig tot geen weet van hebben. Daar moet verandering in komen! Het klimaatprobleem is namelijk niet enkel een milieuprobleem, maar ook en misschien wel vooral, een sociaal probleem. In deze gastles zullen we bespreken hoe structurele ongelijkheid in de vorm van racisme, gender ongelijkheid en ongelijke arbeidsverdeling (‘moderne slavernij’) zowel binnen Nederland als tussen continenten ten grondslag ligt aan de klimaatcrisis. Verder kijken we naar hoe klimaatverandering verschillende groepen mensen en landen onevenredig raakt. Dit (h)erkennen en nadenken over hoe hiermee om te gaan is de kern van deze gastles!

Vragen? Neem contact met ons op via dogastles@njr.nl (Jong & Duurzaam). Klaar om vrijblijvend een gastles aan te vragen? Vul dan hieronder ons aanvraagformulier in.

Ervaringen van docenten

Zie onderstaand rapport voor meer informatie en onze ervaringen:

De afgelopen jaren hebben wij duizenden leerlingen mogen vertellen over duurzaamheid. We vroegen een aantal docenten hoe ze onze lessen hebben ervaren: 

Middelbare school in Den Haag
“We hadden al veel behandeld, toch vonden de leerlingen de les erg leuk. Het werd gegeven in een andere vorm. Het werken in groepjes vanuit verschillende oogpunten was leerzaam voor ze. Ze moesten zich verplaatsen in een ander persoon.”

Middelbare school Utrecht
“Ik vond het zelf leuk, interessant. De leerlingen gaven aan dat ze het interessant en leuk vonden. Ik zou het zo weer doen. Mijn collega vond dat ook.”

Middelbare school Utrecht
“Uitstekend. Goed materiaal en een vlotte interactie met de leerlingen, die gemiddeld genomen goed geboeid waren (op het 7e en 8e lesuur van de dag). Als ik de module volgend jaar nog aanbied, dan zou ik graag weer van jullie gebruiken willen maken.”

Middelbare school Den Haag
“Goed, ik vond het erg leuk en leerzaam, er was een goede interactie met de klas.”

MBO Utrecht
“Heel positief, informatief, interessant. Ook mooi hoe jullie de discussie aan gaan en de juiste vragen stellen om ze actief mee te laten denken over het grotere probleem. Dat ze hun eigen idee bedenken en dat moesten pitchen. Leuk was ook het rollenspel, lastig maar wel heel leuk. Goed was het debat en dat ze hun mening mogen geven. Jullie begeleidde het mooi. 
Ik zie jullie als de brug van alle informatie van dit moment. Zo gebruik ik nog de oude drie p’s. Door jullie leer ik veel over wat er nu speelt op het gebied van duurzaamheid.”